måndag, maj 25, 2009

Nostalgitripp

Om en stund ska min bror och jag ge oss ut på en nostalgitripp. Vi ska hälsa på en del människor som varit oerhört betydelsefulla i våra liv. Först ut blir vår farbror på över 90 år. Han har just blivit änkling och är dessutom sjuk. Så det blir en liten tur till honom. Han bor kvar i huset där han bodde med fru och kusiner då vi var små. De två följande är "Tant E." och "Farbror O" med mycket speciella relationer i familjen. "Tant E" var min mammas nära vän och bodde två villor från oss. Hennes dotter var min allra bästa vän. "Tant E" kan berätta mycket om min mamma och pappa. De dog båda då jag var 11 och mina bröder 9 och 5. Sen splittrades vi syskon till olika släktingar och sorgen flyttade in. "Tant E" har alltid gett kärlek och värme och räddat mitt liv många gånger. Hon har ett pärlande skratt. "Farbror O" har funnit så länge jag minns. En snäll farbror som såg till att vi hade skor på fötterna. Han kom körande i sin Volkvagns -bubbla och hörde till hela min barndom. Han gav mig mitt första jobb då jag som 8 åring fick jobba i hans affär. Jag var mycket stolt när jag fick min lön efter tre dagar. Som vuxen fick jag veta vilken roll "Farbror O" spelade i vår familj. Den gav nytt ljus över mitt liv och jag fick en så stor respekt för mina föräldrar. Respekt och fascination. "Farbror O" kan också berätta så många minnen. Jag suger i mig minnen om min mamma och pappa eftersom jag aldrig lärde känna dem som vuxna. Trettio år efter att våra föräldrar dog gjorde vi syskon en liknande resa tillsammans och träffade samma personer. Då fanns även "farbror G" kvar i livet som även han spelade en mycket speciell roll i våra liv. Nu är han död sedan en tid och yngsta bror är inte med den här gången. Men snart åker vi och jag är förväntansfull! P.S De vackra rosorna, som jag planterade förra året, blommar just nu i min trädgård

Inga kommentarer: