onsdag, oktober 04, 2006

Snart, snart

ska jag åka till Stockholm några dagar. Nästa torsdag bär det iväg. Trots att jag bott trettio år här nere så känns det alltid som att komma hem. Min barndoms stad! Alla de välkända husen, gatorna, Mälaren, tunnelbanan och dofterna. Visst är det något speciellt med barndomens dofter som man plötsligt känner igen efter många år! Det ska bli underbart, härligt och inte minst för att jag får träffa min älskade bror igen och hans söta fru och gulliga lilla son. Och så ska jag få se deras nya hus som de flyttat in i. Spännande, spännande. Och hela fredagen ska jag gå på stan och spana in inrednings och prylbutiker. Har ni tips på trevliga, mysiga, annorlunda butiker så fram med dem bara!!! Tips emottages tacksamt! Stockholm, here I come!

5 kommentarer:

Hulda sa...

Det høres spennende ut! - Både butikkene, besøk hos broren din, og å se din barndoms by igjen. Det er noe spesielt med det stedet man har vokst opp på. Og, ja, man kjenner igjen mange lukter fra man var små. En spesiell parfyme, mammas nybakte brød osv...

Anonym sa...

jag har också bott i stockholm men det var när jag var liten - jag kan också fortfarande känna vissa dofter och sen tycker jag molnen ser ut på ett visst sätt, de speciella ljuden finns också kvar även om de har utökats en hel del.
men jag kan inte säga att jag tycker att det är sig likt.det är dom här minnena man kan uppleva med sinnet som sitter kvar,
Ha en trevlig helg

Anonym sa...

Är ingen butiks proffs i Sthlm, men Årstiden och Ambiance är ju ett måste med tanke på din inredningsstil;) För lite kul kitsch kan du gå på Berry, om du vill ha lite "rena" saker kan du gå på Granit. Billigt kul Lagerhaus. Men det är nog allt jag kan komma med. Hoppas du får roligt och att du hittar ngt kul i affärerna!

vero sa...

Jag säger bara en sak: "The One"...hörnet Kungsträdgården, f.d Sverigehuset. Missa INTE! Det är en av mina favoritbutiker och jag bara älskar att gå omkring där inne. Hoppas att du får en trevlig Stockholmsvistelse! *kram*

Minne sa...

Hulda; visst är det mysigt med alla doftminnen. Man blir liten igen för en stund.;)

Cia: jasså du har också växt upp i Stockholm. Visst är det förändrat i stoa delar. Men mycket finns ändå kvar. Ljuden av tunnelbanan t.ex :)

Anna; tack för jättebra tips. Har aldrig hört talas om Berry. Hur hittar jag det?

Vero; jättekul med en helt okänt ställe Låter spännande. Dit ska jag absolut gå.

Tack alla för era tips!