torsdag, augusti 20, 2009

Mitt hjärta!

Ibland kommer dåtiden farande och slår till hårt. Det händer inte så ofta, men då öppnas dörren till mitt hjärta, som alltid står på glänt, och som en lavaström väller sorgen fram. Förr var den våldsam, forsande, glödhet! Nu är den oftast trögare, långsammare och på ytan inte lika glödhet. Men den gör fortfarande ont när den kommer. Den 6 februari 1966 tog min barndom slut. Jag skulle fylla 11 år om en dryg månad. Det var söndag, en iskall vinterkväll, och stora snöflingor föll som lovikkavantar från himlen. Det var tyst och lugnt i villakvarteret i Stockholm. Vi lekte på gatan i ljuset under en gatlykta. Plötsligt slogs ett fönster upp i vår villa och pappa ropade in mig och lillebror. Han satt på en stol innanför dörren och berättade genast: Mamma är död! Mitt hjärta gick sönder och lavaströmmen startade. Jag skrek. Det skriket har aldrig riktigt tystnat. Den 18 oktober 1966 skrek jag inte. Då grät jag tyst! Den dagen dog pappa! Den 26 augusti 1980 krossades det sista av det som återstod av mitt hjärta. Då dog min förstfödda! Min underbara, djupt älskade och efterlängtade dotter. Två år och sju månader gammal. På tre månader tog en hjärntumör henne ifrån mig. Långsamt lärde jag mig att leva igen. Inte bara att överleva. Idag är det den 20 augusti 2009. En årsdag närmar sig och dåtiden drabbar mig med kraft. Då gråter jag ganska stilla i kudden. I nattens mörker. Då går mitt hjärta sönder igen. Mitt hjärta som är lappat och lagat så många gånger. Det är därför det är lite skört!

8 kommentarer:

Helena sa...

Starka, sorgliga och fina ord. Det gör ont att minnas men det är nödvändigt. Kram!

EVA sa...

Käraste vän, jag minns, jag var med Dig då och jag är med Dig idag, jag glömmer aldrig. Tänker på Dig nu som då.

Kramar
Eva

nettan sa...

Man måste minnas det är det man lever vidare av... mina tankar är hos dig..


måste få fråga.. är det du som skrivit boken om Felcia??
kram N

nettan sa...

Hej.. det är en lång historia.. den boken har funnit i min ägo sedan 82..då jag bara var tonåring..jag har läst den om om så sent som den 26 aug för 3 år sedan då min svärmor och lika bästa vän dog i cancer.. boken har gett min nån form av styrka.din styrka om hur du orkade kämpa och gå vidare...
sen hör det till saken att eva din väninna har en dotter vid namn S
henne var min mamma dagmamma till ...där av fick vi veta om boken..och vid nåt tillfälle har nåt efternamn figurerat som jag kände igen...och detta men din sista blogg bara dök det upp i huvet.. kunde inte vara nån annan..
världen är bra liten...
hälsa eva från mig hon måste minnas mig gunbritts största dotter..
var rädd om dig ..kram N

Anonym sa...

Det var en gripande berättelse, blir mycket berörd av det du skriver. Livet innehåller så mycket, både glädje och sorg. Hoppas du haft din beskärda del av sorgen och får leva resten av livet med lyckan.

Hälsningar från annika

me and alice sa...

Oj vilket tungt liv du fått leva. Du berör verkligen med ditt livs historia... Förstår mycket väl din sorg... Jag förlorade min mamma och mormor i skitsjukdomen cancer för många år sedan.
Önskar dig nu många, många år av lycka istället...
kram Susanne

Filippa sa...

Du är så jävla stark.....
En bättre och klokare människa är svår att finna!

Love
Filippa

Anonym sa...

Jag vet precis hur det känns och Du ska veta att jag gråter med Dig.
Kram!