måndag, april 27, 2009

Kryddväxter

Precis utanför köksdörren har jag tre trätunnor med kryddväxter. Året om kan jag bara öppna dörren och plocka in t.ex färsk timjan och rosmarin. Jodå, här i Skåne går det att plocka även under vintern. Men tunnorna med innehåll såg lite trötta ut efter förra sommaren och vintern. Så i helgen blev det omplantering och inköp av lite nya kryddor. Jag rensade och luckrade gjorden och jag tror kryddorna blev ganska tacksamma. Jag köpte en rosmarin på stam , salvia och ny timjan. Tyvärr hittade jag ingen oregano så det ska jag leta vidare efter. Och en basilika ska jag köpa också men den ska få stå i uterummet där jag tror den trivs bäst.En liten pensé fick också plats. Som ni ser är väggen till höger borta. Den tillhörde det numera rivna cykelskjulet. Men nytt bygge är påbörjat och bilder kommer så småningom. Tiden räcker inte riktigt till för allt man vill göra, skriva och visa.

1 kommentar:

nettan sa...

jag har basilika i mitt örta gårsdland funka utmärkt men jag gräver upp den till vintern ocg sätter i uterummet...
kram N