söndag, mars 04, 2007

Vårkänslor

Den här underbara julrosen plockade jag in från trädgården igår. Visst är den vacker! Ute ser jag den inte så ofta, så jag plockade in den så jag kan njuta av den lite mer. Idag har solen skinit från en klarblå himmel. Uterummet blev alldeles varmt av solens strålar och jag kände hur alla livsandar vaknade. Pelargonerna fick sig en liten omgång och jag tog sticklingar som jag hoppas rotar sig. Det här är löken som jag glömde sätta! Jag älskar kungsängsliljor och köpte en påse i höstas för att sätta. Men den glömdes tyvärr bort i förrådet. Nu hittade jag 12 pyttesmå torra lökar. Tveksamt om de fortfarande lever och kan gro, men jag gör ett försök. Ute är tulpaner, påskliljor och narscisser på väg upp. Satte en del sådana lökar och hoppas på nybörjartur. Fortsatt skön söndagskväll.

11 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Kungsängsliljor som är så vackert spräckliga. Ja, jag hör att du inte bor i Dalarna i af, här är INGENTING på väg upp, jag försöker bara skotta snö så gott det går! Så det är kul att få se lite liv i bilderna från er sörlänningar! Underbart vackert julros!! Mari.

Stina sa...

Ja, det var värst vad det händer hos dig. Här är det ju , typ , dött.
Ja, jag har sytt själv också. Fast inget av dessa.
Men det är ju väldigt roligt när man har tid att göra saker själv.
Kram Stina

Anonym sa...

Så deilig med noen vårsyssler, går sikkert helt fint med løken din, har testet ut slikt før, med heldig resultat....rart hva som dukker opp når en rydder litt...he,he...

SOFIE sa...

Åh så mysigt med en massa blommor! =) Kramar!

SOFIE sa...

Älskar julrosorna dom är så söta! =)

SOFIE sa...

Ja visst var den fin spegeln =), tyckte att det var ett riktigt fynd, men sambon höll inte med! =( Jag tycker att det är mysigt när den är lite gammal och sliten och "folien" bakom glaset börjar försvinna, men sambon tyckte att det bara var skräp. Han är glasmästare och sa att ett sådant där slipat spegelglas skulle kosta 1300 nytt bara glaset. "Men då har jag väl gjort ett jätte fynd" utbrast jag (köpte den för ynka 100 lappen) Men han höll inte alls med. Skräp tyckte han.. jaja, sen när lyssnar jag på honom? ;) Hihi! jag tycker om den iaf! =) Man får väl ha "nyare" speglar om man vill se exakt hur man ser ut, den här ser jag som en inredningsdetalj =) Vad kul att du skrev på mig blogg! Massa kramar!!

anna k. sa...

Här växer det så det knakar :D Lycka till med liljorna!

Mia sa...

Nydelig julerose! Har ikke noen i hagen, men ønsker meg så inderlig. Og så mange stiklinger du har tatt av pelargonier også. Jeg ga vann til mine igår, og oppdaget at tre stk. ikke hadde overlevd vinteren. Jeg har ganske mange, så det er ingen krise, men tror jeg alikevel skal ta nye stikligner.

Minne sa...

guldkant på tillvaron o hemma på landet; ni har ert roliga kvar då;)
karna; kul att höra att det kan fungera med löken. Håll tummarna
Sofie; ja se män, de uppskattar ine alltid det gamla vackra. Min man är likadan men låter mig hållas:)
lantlivsanna, Tack, återkommer med resultatet!
Mia,ja det är ljuvligt mned något som blommar ute nu. Några av mina pellis hade också dött. Hoppas på dessa!

Anonym sa...

Hej! Kul att du tittade in på min sida! Julrosor och kungsängsliljor är så vackra! Jag borde sätta om mina pelargoner..glömmer det hela tiden! Måste skriva en komihåglapp! :)

Anonym sa...

Jag planterade kungsängsliljor för nått år sen och blev så förvånad då de kom upp eftersom att de var så stora, hade bara sett de på bild tidigare. Jag beskar mina pellisar innan jag satte dom i vintervila, dumt nog, för nu blev det ju inga sticklingar...