söndag, februari 20, 2011

Jämmer och elände

Ja det är ju väldigt mycket jämmer och elände här på bloggen sista tiden. Och nu ska ni få lite mer klagovisa. Men nu gäller det nutid. Närmaste dygnet blir inget roligt dygn för mig. För imorgon ska jag göra min tredje coloskopi. Anledningen till det har sina rötter i berättelserna från min barndom - från när min mamma dog. Hon dog ju, bara 42 år gammal, av tarmcancer. När sedan mellanbror fick samma cancer lika ung, drog läkarna öronen åt sig. Så därför erbjöds vi andra regelbundna kontroller för att upptäcka eventuell cancer tidigt. Jag är oerhört tacksam för den möjlighet men inte desto mindre avskyr jag kontrollen. Och förberedelserna för den. Man ska nämligen dricka flera liter av en avskyvärd smörja som bara järnvilja kan få en att inte spy av. Sedan springer man väldigt frekvent på toaletten i flera timmar.

Själva undersökningen är inte roligare den och de tidigare gångerna har jag tagit all smärtlindring och lugnande jag erbjudits. Med morfinpreparatet i kroppen har underökningen blivit uthärdlig. Men sist blev jag sjuk i två dygn av morfinet så nu har jag bestämt mig för att pröva utan. Jag hoppas jag klarar det. Så just nu längtar jag som ni förstår mest till att detta är över. Håll tummarna för mig. Både för undersökningen och för att de inte hittar nåt skit som växer i mig. Vilket enligt min syn på livet inte skulle vara det minsta förvånande.

Inga kommentarer: