söndag, januari 07, 2007

Julgransplundring

Är det någon som har det fortfarande? När jag var barn bjöds man då och då på julgransplundring då det var fest och man dansade ut julen och fick godis. Men mina barn har aldrig varit på julgransplundring och vet inte ens vad det är. I helgen har vi i alla fall plockat ner granen, alla julstjärnor och adventsstakar - utan plundring. Men ett tag såg det faktiskt ut som efter en plundring, men nu är huset städat och fint och redo att ta emot våren. Nu längtar jag efter ljuset, solen, värmen och semester! Efter nyår känns det definitivt som om vi går på rätt håll. Därför firar vi ikväll med oxfilé, ungsrostad potatis och god sås.

8 kommentarer:

JULIEK sa...

Jag minnes julgransplundring da jag var lite och bodde i Ørebro, men her i Norge har det inte varit vanlig.

Anonym sa...

Man borde ordna en julgransplundring!
Det är ju kul att dansa runt granen och få godis.
Jag brukade gå på liknande som liten.
Fin blogg du har!

Anonym sa...

Jag spar min julgransplundring till nästa helg. Julen får stanna ytterligare en vecka hos oss. Ser härligt ut med poolen - något att längta till.

Anonym sa...

Det var ett bra tips inför nästa år. Fest för vänner med julgransplundring! HA ett bra 2007!
lina.tradgardsblogg.se

Mia sa...

Jeg kjenner ikke til det med juletreplyndring - men høres ut som en artig greie og en fin avsluttning på julen.

Og basengbildet så jo bare helt herlig ut - oh hva man lengter...

Anonym sa...

kul med besök på bloggen , därmed hittade jag också din inspirerande blogg. du frågade lite om Pulin.
i Min familj är praktiskt taget alla i familjen allergiker mot pälsdjur. och det är ingen som känner av hunden - men det är ju väldigt individuellt hur man reagerar - om du vill veta mer så maila mig gärna på
marrimoster@yahoo.se
så kan jag berätta mer om rasen och allergín.

Anonym sa...

ha ha ha vad gör ni med granen!!!
Putte undra om det var en plastgran ni tog ner idelar men jag minns inte att vi brukar ha plast!!!
SÅ KOM JAG PÅ!!!!
Du bor ju med min kära pappa och han ska väl alltid göra det speciellt för sig, han kom väl på att han skulle såga av varenda gren för att lättare få ner det i sopen!!!! ha ha ha
Kram/filippa

Minne sa...

Filippa; Ha ha ha så rätt så!!!Granen sågades i små delar och lades bland trädgårdsavfallet. Mkt praktiskt. Vad kul att du läser bloggen. Jag läste din sida på Familjeliv också. Jättefin. Kram till er alla!