onsdag, januari 03, 2007

Första arbetsdagen idag

på det nya 2007 och såklart försov jag mig. Skulle vara där 8.30 och vaknade 8.15. Hu, hu, hu inte bra! Så blir det när man är ledig länge och vänder på dygnet. Det är något jag är expert på. Jag ÄLSKAR att sova på morgnarna och kan lätt sova till 11. Rekordet nu var nyårsdagen då jag vaknade strax innan 13. Även om jag älskar det, så sitter det en liten "fuling" på axeln och säger strängt att jag sovit bort halva dagen, att jag borde gå upp tidigare o.s.v Men jag är en kvällsmänniska som är piggast och mår bäst på kvällen. Varför är det "finare" att vara morgonmänniska och gå upp tidigt och vara pigg och aktiv? "Morgonstund har guld i mund" heter det ju. Men inte för mig. Jag kommer ALDRIG bli en morgonmänniska. Alla säger att man behöver mindre sömn med åren, men inte jag inte. Hur gammal måste man då bli förresten? Kanske mer än mina snart 52? Jag NJUTER verkligen av att inte längre har småbarn som gör att man tvingas upp i svinottan. Jag har uppfostrat mina vänner att absolut inte ringa innan 10. Men om de är otåliga och ringer strax däromkring så händer det ofta att jag fortfarande sover. Ibland kan jag gå upp och äta frukost, ta tidningen med mig i sängen och sedan njutningsfullt somna om i bäddvärmen. ( Jag har en stor härlig värmedyna i sängen) Särskilt den här årstiden. Eftersom jag arbetar hemma två dagar i veckan så har jag fyra sammanhängande dagar då jag kan NJUTA. De andra tre dagarna är det en pina att gå upp. Kommer aldrig igång ordentligt förrän vid 10.

4 kommentarer:

Timotei sa...

Kjenner meg veldig igjen der ja...I jobben min har jeg ulike vakter. Må noen ganger begynne 07.00. Det er bare pyton! Klarer nok aldri å venne meg til det...

JULIEK sa...

Ja det er så sant. Enten er man kvelds eller morgon menneske. Jag er morgon mens min mann er kveldsmenneske. Og det klarer vi aldrig å forandre. Jag også liker å ligge litt utover morgonen, men helst ikke lengre enn ni.

Mia sa...

You are just my kind of girl!!! Jeg er ikke akkurat noen morgenmenneske, jeg heller. Og hvorfor vil "de" ha oss til å tro at det er "bedre" å være det...? Jeg koser meg under dynen både vel og lenge på morgenen (spesiellt i denne årstid) og føler meg mer opplagt på kvelden. Heldigvis jobber jeg hjemmefra, så jeg kan bestemme tempoen selv...

Koselig at du besøkte bloggen min, jeg skal ta meg en runde på din... Ser trivelig ut.

vero sa...

Nädu, att stiga upp i ottan är INTE kul. Fick stiga upp fem imorse för att hinna till jobbet i tid. Din säng såg verkligen skön ut...förstår att du vill ligga kvar o gona där :)